مکدونالد تبلیغ کریسمسی ساختهشده با هوش مصنوعی را پس از واکنش منفی حذف کرد
مکدونالد یک تبلیغ کریسمسی که با هوش مصنوعی ساخته شده بود را بعد از موجی از انتقادهای آنلاین حذف کرد.

این ویدئو که ۴۵ ثانیه طول داشت، با کلیپهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی ساخته شده بود و ۶ دسامبر در کانال یوتیوب مکدونالد هلند منتشر شد. کاربران شبکههای اجتماعی از استفاده از هوش مصنوعی در این تبلیغ انتقاد کردند. یکی از کاربران آن را «بدترین تبلیغی که امسال دیدهام» نامید.
۹ دسامبر مکدونالد هلند ویدئو را حذف کرد و در بیانیهای به BBC گفت که این اتفاق یک «درس مهم» در مسیر بررسی «استفاده مؤثر از هوش مصنوعی» برای شرکت بوده است. این تبلیغ توسط شرکت هلندی TBWA\Neboko و شرکت آمریکایی The Sweetshop ساخته شده بود.
استفاده از هوش مصنوعی مولد در تبلیغات این روزها میان برندهای بزرگ — مثل کوکاکولا — خصوصاً برای کمپینهای کریسمسی، روندی رو به رشد داشته است. تبلیغ مکدونالد صحنههایی از اتفاقات ناخوشایند تعطیلات کریسمس را نشان میداد و با شعار «بدترین زمان سال» القا میکرد که گذراندن این زمان در مکدونالد گزینه بهتری است. پس از انتشار، کاربران از چهرههای عجیب و غیرطبیعی شخصیتها و تعداد زیاد کلیپهای وصلهپینه شده انتقاد کردند و آن را «ترسناک» و «بد تدوین شده» نامیدند.
از آنجایی که کلیپهای ساختهشده با هوش مصنوعی هرچه طولانیتر شوند احتمال بههمریختگیشان بیشتر است — و معمولاً فقط ۶ تا ۱۰ ثانیه هستند — یک تبلیغ ۴۵ ثانیهای ناچاراً از تعداد زیادی ویدئوهای کوتاه کنار هم تشکیل میشود. این ویدئو همچنین نگرانی درباره از دست رفتن مشاغل در صنعت فیلمسازی ایجاد کرد. یکی از کاربران اینستاگرام نوشت: «نه بازیگر، نه تیم فیلمبرداری… به دنیای جدید فیلمسازی خوش آمدید. و افتضاح است.» «هزاران برداشت» بعد از خصوصی شدن ویدئو در کانال یوتیوب مکدونالد هلند، مدیرعامل The Sweetshop، ملانی بریج، از این تبلیغ دفاع کرد. او در گفتوگویی با Futurism گفت روند ساخت تبلیغ «هفت هفته» طول کشید و تیم «بهسختی خوابید» و «هزاران برداشت» ساخت و مانند هر پروژه حرفهای، آنها را در تدوین شکل داد.
او گفت: «این یک حقه هوش مصنوعی نبود. این یک فیلم بود.» مکدونالد هلند در بیانیهاش به BBC گفت این ویدئو قرار بود «لحظات پراسترس تعطیلات» را نشان دهد، اما تصمیم گرفتهاند آن را حذف کنند.
«این اتفاق یک درس مهم است زیرا ما در حال بررسی استفاده مؤثر از هوش مصنوعی هستیم.»
معمولاً ساخت یک کمپین تبلیغاتی بزرگ کریسمس ممکن است تا یک سال طول بکشد، اما حالا شرکتها به سراغ تیمهایی میروند که میتوانند با کمک ابزارهای مولد، ویدئوهای جدید را بسیار سریعتر تولید کنند. کوکاکولا با دومین تبلیغ کریسمسیِ ساختهشده با هوش مصنوعی خود توانست نظر بخشی از مردم را جلب کند. طبق گزارش شرکت تحلیل داده Social Sprout، این تبلیغ ۶۱٪ «بازخورد مثبت» گرفته است. اما برندهایی مثل والنتینو، خانه مد ایتالیایی، بهخاطر استفاده از همین تکنیک مورد انتقاد قرار گرفتهاند و تبلیغ آنها «بیکیفیت» و «تنبلانه» توصیف شده است.
