سرمایهگذاری غولهای فناوری: بیش از ۵۰ میلیارد دلار در یک روز برای آینده هوش مصنوعی هند
شرکتهای بزرگ فناوری این روزها پول زیادی را روانه هند میکنند. فقط مایکروسافت و آمازون در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای توسعه زیرساختهای ابری و هوش مصنوعی این کشور وعده دادهاند.

مایکروسافت سهشنبه اعلام کرد که طی چهار سال ۱۷.۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری خواهد کرد. این پول صرف ساخت مراکز داده بزرگ، وارد کردن هوش مصنوعی به سیستمهای دولتی و آموزش نیروی انسانی برای مشاغل فناوری میشود. آمازون هم چهارشنبه اعلام کرد بیش از ۳۵ میلیارد دلار دیگر در هند سرمایهگذاری میکند؛ رقمی که علاوه بر ۴۰ میلیارد دلاری است که قبلاً در این کشور هزینه کرده بود. اینتل نیز دوشنبه خبر داد قصد دارد در هند تراشه تولید کند تا از افزایش فروش رایانه و رشد سریع استفاده از هوش مصنوعی بهره ببرد.
هند برخلاف آمریکا و چین، مدل بزرگ هوش مصنوعی بومی ندارد و همچنین شرکت بزرگ داخلی برای زیرساخت هوش مصنوعی در اختیار ندارد. اما برنامه هند چیز دیگری است: استفاده از نیروی انسانی متخصص در IT برای ساخت و اجرای کاربردهای هوش مصنوعی برای کسبوکارها. همینجاست که فرصت واقعی برای شرکتهای تکنولوژی آمریکایی شکل میگیرد.
کریشنان، دبیر وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند، به CNBC گفت که داشتن توان پردازشی یا مدلها کافی نیست. او گفت: «برای این کار نیاز است شرکتها لایهی کاربردی را بسازند و نیروی انسانی زیادی برای اجرای آنها وجود داشته باشد.»
هند همین حالا هم وضعیت خوبی در دنیای هوش مصنوعی دارد. دانشگاه استنفورد آن را جزو چهار کشور برتر جهان همراه با آمریکا، چین و بریتانیا قرار داده است. در پلتفرم گیتهاب، جایی که توسعهدهندگان پروژههایشان را منتشر میکنند، هند رتبه اول را دارد و ۲۴٪ کل پروژههای جهان متعلق به توسعهدهندگان این کشور است.کریشنان معتقد است نقطه قوت هند در «توسعه اپلیکیشنها»ست؛ جایی که شرکتهای هوش مصنوعی میتوانند کسب درآمد واقعی داشته باشند.
مزیت پیشتازی مایکروسافت
تارون پاتاک، مدیر تحقیقات شرکت Counterpoint Research، میگوید این حجم بزرگ سرمایهگذاری، مایکروسافت را جلوتر از رقبا قرار میدهد. او میگوید:«این مقیاس هزینهکرد سرمایهای، به مایکروسافت مزیت پیشتازی در مراکز داده مجهز به GPU میدهد و Azure را به پلتفرم اصلی برای اجرای کارهای هوش مصنوعی در هند تبدیل میکند؛ همچنین هماهنگی عمیقی با طرح دولت هند برای زیرساخت عمومی هوش مصنوعی ایجاد میکند.»
فقط مایکروسافت و آمازون نیستند. در ماههای اخیر OpenAI، گوگل، و Perplexity به میلیونها کاربر هندی دسترسی رایگان به ابزارهای خود دادهاند. گوگل نیز طبق گزارشهای قبلی، در حال پیشبرد برنامهای برای ۱۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری در ساخت ظرفیت مراکز داده برای یک هاب جدید هوش مصنوعی در جنوب هند است.
چرا هند؟ پاتاک میگوید جواب ساده است:
«هند ترکیبی از یک جمعیت عظیم دیجیتال، رشد سریع تقاضا برای کلاد و هوش مصنوعی، و یک اکوسیستم IT بسیار ماهر را ارائه میدهد که قادر است هوش مصنوعی را در مقیاس وسیع بسازد و مصرف کند. به همین دلیل هند فقط یک بازار مصرفکننده نیست؛ بلکه یک مرکز مهندسی و اجرای اصلی است.»
ساخت مراکز داده در هند حالا کاملاً منطقی است. بازارهای دیگر آسیا-اقیانوسیه مثل ژاپن، استرالیا، چین و سنگاپور تقریباً ظرفیتشان پر شده است. سنگاپور سالها مرکز داده بوده، اما حالا فضای کافی برای ساخت مراکز بزرگ جدید ندارد.
هند زمین فراوان برای ساخت مراکز داده بزرگ دارد. هزینه برق نسبت به مراکز داده اروپایی کمتر است. علاوه بر این، ظرفیت رو به رشد انرژیهای تجدیدپذیر هند – که برای این مراکز پرمصرف حیاتی است – جذابیت بیشتری ایجاد میکند.
تقاضای داخلی هم بسیار بالاست. خرید آنلاین سالها محرک رشد مراکز داده بوده. قوانین جدید ممکن است شبکههای اجتماعی را مجبور کند دادههای کاربران را در داخل هند ذخیره کنند که این موضوع نیز نیاز به مرکز داده را بیشتر میکند.
ترکیب کامل عوامل رشد
تمام این عوامل، هند را در موقعیتی عالی قرار داده است. شرکتهای جهانی کلاد، فعالان هوش مصنوعی و رشد دیجیتال داخلی همزمان به هم رسیدهاند و یکی از داغترین بازارهای مراکز داده جهان را ایجاد کردهاند.
دیپیکا گیری، معاون ارشد و رئیس بخش تحقیق دادههای بزرگ و هوش مصنوعی در شرکت IDC، میگوید هند نقشی کلیدی دارد:
«هند یک بازار محوری و یکی از سریعترین مناطق روبهرشد در هزینهکرد هوش مصنوعی در آسیا-اقیانوسیه است.»
بزرگترین چالش چیست؟
«کمبود زیرساخت محاسباتی مناسب برای اجرای مدلهای هوش مصنوعی – که خود یک فرصت بزرگ محسوب میشود.»
شرکتهای فناوری دیگر فقط در شهرهای سنتی مثل بمبئی و چنای سرمایهگذاری نمیکنند؛ بلکه به سمت شهرهای فناوری مانند بنگلور، حیدرآباد و پونه نیز حرکت کردهاند. کریشنان میگوید این مراکز داده برای خدماترسانی به مشتریان جهانی ساخته میشوند، نه فقط کاربران داخل هند.
