ویکیپدیا میگوید هوش مصنوعی باعث کاهش شدید تعداد بازدیدکنندگان شده است
گوگل ادعا میکند کاربران وب از تجربه خلاصههای تولید شده توسط هوش مصنوعی «راضیتر» هستند.

ویکیپدیا به دلیل روی آوردن افراد به ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و AI Overviews گوگل برای کسب اطلاعات، با کاهش قابل توجهی در تعداد بازدیدکنندگان انسانی وبسایت خود مواجه شده است.بنیاد ویکیمدیا، سازمان غیرانتفاعی میزبان ویکیپدیا، اعلام کرد که ترافیک وبسایت نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش یافته است، زیرا موتورهای جستجو از هوش مصنوعی مولد برای ارائه پاسخهای مستقیم «به جای پیوند دادن به سایتهایی مانند سایت ما» استفاده میکنند.
کاهش بازدیدکنندگان انسانی ویکیپدیا تنها پس از آن مشاهده شد که بنیاد ویکیمدیا سیستمهای تشخیص ربات وبسایت را بهروزرسانی کرد. مارشال میلر در یک پست وبلاگ نوشت: «پس از انجام این تجدیدنظر، شاهد کاهش بازدیدهای انسانی از صفحات ویکیپدیا در چند ماه گذشته هستیم که در مقایسه با ماههای مشابه در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۸ درصد کاهش را نشان میدهد.»
«ما معتقدیم که این کاهشها نشاندهنده تأثیر هوش مصنوعی مولد و رسانههای اجتماعی بر نحوه جستجوی اطلاعات توسط افراد است، به خصوص با موتورهای جستجو که پاسخها را مستقیماً به جستجوگران ارائه میدهند، که اغلب بر اساس محتوای ویکیپدیا است.»
ویکیپدیا تنها سایتی نیست که در نتیجه هوش مصنوعی مولد، کاهش ترافیک را تجربه کرده است، بسیاری از ناشران شکایت دارند که شرکتهای فناوری بدون فرستادن بازدیدکننده به سایتهایشان، محتوای آنها را بررسی میکنند تا پاسخها را ارائه دهند.
DMG Media، مالک MailOnline و Metro، در بیانیهای به سازمان رقابت و بازارها در ماه ژوئیه گفت که هوش مصنوعی در «مرور کلی» شاهد کاهش ۸۹ درصدی نرخ کلیک بوده است.شرکت مادر رولینگ استون، پنسک مدیا کورپوریشن، ماه گذشته در رابطه با خلاصههای تولید شده توسط هوش مصنوعی از مقالاتش، علیه گوگل شکایت کرد.
گوگل در ماه اوت در یک پست وبلاگی به چنین انتقاداتی پاسخ داد و ادعا کرد که متعهد به اولویتبندی ناشران در ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی خود است.لیز رید، رئیس جستجوی گوگل، نوشت: «دادههای ما نشان میدهد که مردم از این تجربه راضیتر هستند و با کشف قابلیتهای جستجو، بیش از هر زمان دیگری جستجو میکنند.»
«یک پاسخ هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات اولیه را فراهم کند، اما مردم برای عمیقتر شدن و کسب اطلاعات بیشتر کلیک میکنند و وقتی این کار را انجام میدهند، این کلیکها ارزشمندتر هستند.»در حالی که ترافیک کلی سایتها نسبتاً پایدار است، وب گسترده است و روند کاربران، ترافیک را به سایتهای مختلف تغییر میدهد که منجر به کاهش ترافیک به برخی سایتها و افزایش ترافیک به برخی دیگر میشود. «ما همچنان روزانه میلیاردها کلیک به وبسایتها ارسال میکنیم و معتقدیم که تبادل ارزش جستجو با وب همچنان قوی است.»
