قابلیت خرید با هوش مصنوعی به صورت خودکار توسط گوگل
گوگل مجموعهای از ویژگیهای خرید خودکار را در حالت هوش مصنوعی (Al) خود معرفی کرد که به کاربران امکان میدهد محصولات را جستجو کنند، موجودی را بررسی کنند، قیمتها را رصد کنند و در صورت برآورده شدن شرایط، به سیستم اجازه دهند خریدها را تکمیل کند.

گوگل هنگام اعلام این بهروزرسانی اعلام کرد که میخواهد درخواستهای خرید، محاورهایتر به نظر برسند. این شرکت خاطرنشان کرد که کاربران میتوانند آنچه را که میخواهند «درست همانطور که به یک دوست میگویند» توصیف کنند و سیستم از آنچه گوگل به عنوان یک نمودار خرید دائماً بهروز شده توصیف میکند، استفاده خواهد کرد که شامل «بیش از 50 میلیارد لیست محصول است که 2 میلیارد از آنها هر ساعت بهروز میشوند.» این وبلاگ توضیح داد که وقتی کاربران بودجه و مشخصات محصول خود را «تا اندازه، رنگ و مبلغ مشخصی که میخواهید هزینه کنید» تعریف میکنند، وقتی قیمت در محدوده بودجه قرار میگیرد، اعلانی دریافت میکنند.
گوگل همچنین اعلام کرد که اگر یک فروشنده از آن پشتیبانی کند، کاربران میتوانند انتخاب کنند که سیستم سفارش را از طرف آنها ثبت کند، اگرچه این شرکت تأکید میکند که دستیار ابتدا درخواست تأیید میکند و تنها پس از تأیید جزئیات ارسال و پرداخت توسط کاربر، خرید انجام میدهد.
کشف محصول و تماس با فروشگاه
یکی از ویژگیهای جدید، امکان تماس نماینده گوگل با فروشگاههای نزدیک است. گوگل اعلام کرد وقتی کاربران جستجوی «نزدیک من» را انجام میدهند، ممکن است گزینه «اجازه دهید گوگل تماس بگیرد» را ببینند که باعث میشود با خردهفروش تماس گرفته شود تا در مورد قیمت، موجودی یا تبلیغات سؤال شود و سپس رونوشتی از آنچه نماینده پرسیده بود را ارائه میدهد و فروشگاه جواب میدهد. هر تماس نیاز به مجوز کاربر دارد، که گوگل به صراحت آن را شرح داد.
برای اتوماسیون پرداخت، گوگل به کاربران اجازه میدهد قوانینی مانند حداکثر هزینه، تحویل یا مشخصات محصول را تنظیم کنند. پس از فعال شدن این تنظیمات، دستیار تغییرات موجودی و تغییرات قیمت را رصد میکند و سپس پس از تأیید کاربر، خرید را انجام میدهد. گوگل اعلام کرد که سیستم هر مرحله را ثبت میکند تا کاربران بتوانند اقدامات انجام شده توسط دستیار را بررسی کنند.
تفاوت رویکرد گوگل با پرداخت ChatGPT
این بهروزرسانی همزمان با گسترش ویژگی «پرداخت فوری» OpenAl در ChatGPT ارائه میشود. این سرویس به کاربران اجازه میدهد تا اقلام را از فروشندگانی مانند Etsy و Shopify مستقیماً در ChatGPT خریداری کنند که توسط یک پروتکل تجارت Agentic استاندارد باز توسعه یافته با Stripe پشتیبانی میشود. مدل گوگل از دو جهت متفاوت است. اول، به نمودار خرید خود متکی است و تراکنشها را به سایتهای فروشگاه هدایت میکند تا اینکه پرداخت را به طور کامل در یک چت تعبیه کند. دوم، فراتر از سفارش مکالمهای به سمت اتوماسیون مبتنی بر قانون و وظایف عملیاتی مانند تماسهای فروشگاه حرکت میکند. در همین حال، همانطور که توسط PYMNTS گزارش شده است، مشتریان Walmart به زودی خریدهای خود را در ChatGPT از طریق ادغام پرداخت فوری و مدل تجارت Agentic این خردهفروش تکمیل خواهند کرد. این تفاوتها نشان میدهد که چگونه پلتفرمها نقاط ورودی متمایزی را برای خرید Agentic انتخاب میکنند.
