بیش از نیمی از رماننویسان بریتانیا معتقدند هوش مصنوعی جای آنها را خواهد گرفت
براساس گزارش تازهای از دانشگاه کمبریج، بیش از نیمی از رماننویسان منتشرشده در بریتانیا باور دارند که هوش مصنوعی ممکن است در نهایت کاملاً جای کار آنها را بگیرد.

این پژوهش که برای مرکز «مایندرو» دانشگاه کمبریج در حوزه فناوری و دموکراسی انجام شده، نشان میدهد میان نویسندگان نگرانی گستردهای درباره سرعت و گستره نفوذ هوش مصنوعی در دنیای ادبیات وجود دارد.
در این تحقیق از ۲۵۸ رماننویس منتشرشده و ۷۴ نفر از فعالان صنعت نشر ازجمله ویراستاران و نمایندگان ادبی نظرسنجی شد. کمی بیش از نیمی (۵۱٪) از رماننویسان گفتند که احتمال دارد هوش مصنوعی در پایان بهطور کامل جای کار آنها را بگیرد. بسیاری از شرکتکنندگان گزارش دادند که آثارشان بدون اجازه برای آموزش مدلهای زبانی بزرگ استفاده شده و بیش از یکسوم (۳۹٪) گفتند درآمدشان بهدلیل گسترش محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی کاهش یافته است. اکثریت قاطع نیز انتظار دارند درآمدشان باز هم کمتر شود.
دکتر کلمنتاین کالت، نویسنده گزارش، گفت:«نگرانی گستردهای میان رماننویسان وجود دارد که هوش مصنوعی مولد، که بر حجم عظیمی از داستانها آموزش دیده، ارزش نویسندگی را تضعیف کند و با نویسندگان انسانی رقابت کند.»
او افزود: «بسیاری از نویسندگان مطمئن نیستند که در سالهای آینده هنوز اشتیاقی برای خواندن آثار پیچیده و بلند وجود داشته باشد. رمانها بیش از آنچه تصور میکنیم به جامعه، فرهنگ و زندگی افراد کمک میکنند.»
تریسی شوالیه، نویسنده دختری با گوشواره مروارید گفت:«نگرانم که صنعتی که بیشتر با سود هدایت میشود، وسوسه شود هرچه بیشتر از هوش مصنوعی برای تولید کتاب استفاده کند.
اگر تولید رمان با هوش مصنوعی ارزانتر باشد، ناشران تقریباً ناگزیر به چاپ آنها خواهند بود. و اگر قیمتشان از کتابهای انسانی کمتر باشد، خوانندگان احتمالاً آنها را میخرند؛ همانطور که ما پلیورهای ماشینی را میخریم، نه لباسهای دستبافت گرانتر.»
در این پژوهش، نویسندگان ژانر رمان عاشقانه بیشترین گروه در معرض جایگزینی با ابزارهای هوش مصنوعی شناسایی شدند؛ ابزارهایی که حالا قادر به تولید داستانهای بلند هستند. پس از آن، نویسندگان داستانهای جنایی و تریلر قرار داشتند. بسیاری از پاسخدهندگان گفتند بازار بیشازپیش از کتابهای تولیدشده با هوش مصنوعی اشباع شده و برخی گزارش دادند که کتابهایی با نام خودشان در اینترنت منتشر شده که آنها ننوشتهاند. برخی دیگر نیز به نقدهایی اشاره کردند که ظاهراً توسط هوش مصنوعی نوشته شده و شامل شخصیتهای اشتباه یا اطلاعات غلط بودهاند؛ موضوعی که بیم دارند بر فروش آثارشان تأثیر منفی بگذارد.
این گزارش در حالی منتشر میشود که نظارت روی محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی در فروشگاههایی مثل آمازون افزایش یافته و کارشناسان هشدار دادهاند که بهدلیل نبود مقررات کافی، این فضا به «غرب وحشی» تبدیل شده است.
با وجود این، گزارش نشان میدهد نگاه نویسندگان به هوش مصنوعی کاملاً منفی نیست. حدود یکسوم آنها گفتهاند از هوش مصنوعی استفاده میکنند، عمدتاً برای تحقیق و جمعآوری اطلاعات. با این حال تقریباً همه آنها بهشدت مخالف این هستند که هوش مصنوعی رمان یا حتی بخشهایی از متن را بنویسد، و بسیاری نیز استفاده از آن در ویرایش را رد کردهاند.
یکی از دغدغههای اصلی نویسندگان این بود که قوانین کپیرایت با سرعت تغییرات فناوری هماهنگ نشده است. نویسندگان خواهان رضایت آگاهانه و دریافت حقالزحمه برای هرگونه استفاده از آثارشان در آموزش هوش مصنوعی، همچنین شفافیت بیشتر شرکتهای فناوری و حمایت دولت هستند. گزارش اشاره میکند که نویسندگان از سیستم پیشنهادی دولت برای «رزرو حقوق» که به شرکتهای هوش مصنوعی اجازه میدهد در صورت عدم انصراف نویسنده از آثار او استفاده کنند، ناراضیاند.
نویسندگان نگراناند که هوش مصنوعی ارتباط انسانی عمیق میان نویسنده و خواننده را تضعیف کند، آن هم در زمانی که میزان مطالعه به پایینترین سطح تاریخی رسیده است؛ بهویژه در میان کودکان: تنها یکسوم کودکان بریتانیایی میگویند که در وقت آزادشان از خواندن لذت میبرند، که پایینترین میزان در دو دهه گذشته است.
این گزارش همچنین در زمانی منتشر میشود که تنش میان نویسندگان و شرکتهای هوش مصنوعی به اوج رسیده است. در سپتامبر، شرکت Anthropic با پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار (۱.۱ میلیارد پوند) به نویسندگانی که این شرکت را متهم کرده بودند آثارشان را بهطور غیرقانونی برای آموزش چتباتش استفاده کرده، موافقت کرد.
