مدیرعامل اپیک میگوید استیم و فروشگاههای دیجیتال نباید سازندگان بازی را مجبور کنند اعلام کنند که از هوش مصنوعی مولد استفاده کردهاند
چند هفته پس از اینکه مدیرعامل اپیک، تیم سوئینی، گفت استفاده از هوش مصنوعی مولد نباید در نقد بازیهای ویدئویی دخیل باشد، حالا او خواستار آن شده که استیم و بهطور کلی فروشگاههای دیجیتال، الزام «افشای استفاده از هوش مصنوعی مولد» را حذف کنند.

استدلال سوئینی این است که تقریباً تمام بازیهای ویدئویی در مرحله ای از تولید، از ابزارهای هوش مصنوعی مولد استفاده خواهند کرد؛ بنابراین بهتر است دیگر این موضوع را نشنویم. او میگوید برچسبگذاری «ساختهشده با هوش مصنوعی مولد» فقط زمانی لازم است که نیاز رسمی برای اثبات مالکیت قانونی وجود داشته باشد، یا وقتی خریدار باید بداند آیا حق استفاده از یک محتوای هنری دیجیتال را دارد یا نه. از نظر او، بازیکنان معمولی نباید این چیزها را بدانند، چون فقط باعث ناراحتیشان میشود و شاید حتی باعث شود کمتر بازیهایی مثل فورتنایت را که از هوش مصنوعی استفاده میکنند بازی کنند.
البته من کمی توضیح را گستردهتر کردم؛ این نقلقول واقعی از سوئینی است (از طریق چند منبع خبری که پشت سر هم نقل کردهاند): او در پلتفرم Xitter نوشت:
«برچسب AI برای نمایشگاههای هنری جهت افشای مالکیت و برای بازارهای محتوای دیجیتال جهت مشخصکردن حقوق خریدار اهمیت دارد. اما در فروشگاههای بازی هیچ معنایی ندارد، چون هوش مصنوعی تقریباً در تمام تولیدات آینده نقش خواهد داشت.»
من قبلاً هم درباره رابطه صنعت چندتریلیوندلاری هوش مصنوعی مولد با اخراج کارکنان، سرقت خلاقانه، افزایش شدید مصرف انرژی و انتشار اطلاعات نادرست صحبت کردهام. سوئینی هم در اشارهای کوتاه به این مشکلات میگوید بسیاری از ابزارهای هوش مصنوعی مولد با پردازش انبوه آثار و گفتار انسانها بدون رضایت آنها ساخته شدهاند—حتی اگر بحث باشد که آیا این کار واقعاً سرقت مالکیت فکری محسوب میشود یا نه.
اما شاید چیزی که بیش از همه آزارم میدهد این است که یک سرمایهدار با اعتمادبهنفس به من بگوید یک وضعیت مشخص «قطعاً» اتفاق خواهد افتاد—آن هم وقتی خودش به عنوان مدافع هوش مصنوعی سود میبرد و وقتی او و همکارانش در اپیک اخیراً پیشبینیهایشان بهشدت اشتباه از آب درآمده است.
مانند بحث قبلی سوئینی درباره هوش مصنوعی در نقد بازیها، منطق حرفهای او کاملاً به نفع خودش است. او در واقع میگوید: «کنجکاو نشوید که این سوسیس چطور ساخته شده»، چون خودش تعداد زیادی از این سوسیسها روی باربیکیو دارد. (مثلاً تخمین زده میشود که ۹۹٪ دامهای آمریکا در سال ۲۰۲۲ در مزارع صنعتی پرورش داده شدهاند—اما نباید به این چیزها فکر کنیم وقتی میخواهیم یک هاتداگ بخریم!)
البته من موافقم که سیاست هوش مصنوعی استیم نیاز به اصلاح دارد؛ چون توضیحات فعلی اغلب آنقدر مبهم هستند که عملاً بیفایدهاند. نه ابزارهای دقیق هوش مصنوعی را مشخص میکنند، نه منابعی که خروجیهای احتمالیشان را بر اساس آن تولید کردهاند، و نه اینکه دقیقاً کی، کجا و چطور از آنها در توسعه بازی استفاده شده است.
مثلاً در افشای استفاده از هوش مصنوعی برای بازی Arc Raiders، فقط نوشته شده:
«در طول فرآیند توسعه ممکن است از ابزارهای مبتنی بر روندهای پردازشی و هوش مصنوعی برای کمک به تولید محتوا استفاده کنیم. در تمام موارد، محصول نهایی بازتاب خلاقیت تیم توسعه ماست.»
اما برای اینکه بفهمیم این بازی از تبدیل متن به گفتار برای صداها و از ماشینلرنینگ برای انیمیشن رباتهای عنکبوتی استفاده کرده، لازم بود از توسعهدهندگان Embark یک مصاحبه کامل منتشر شود. شاید شما با این نوع کاربردها مشکل نداشته باشید، اما بدون دانستن آنها نمیتوانید تصمیم بگیرید که برایتان مهم است یا نه.
