دیکاپریو معتقد است هوش مصنوعی در سینما مفید است، اما معمولاً خروجیهایش بیارزش از کار درمیآیند
لئوناردو دیکاپریو میگوید هوش مصنوعی میتواند «ابزاری کمکی» برای فیلمسازان باشد، اما اغلب در حد «آشغالهای اینترنتی» ظاهر میشود.

دیکاپریو که همزمان بهعنوان سرگرمکننده سال مجله Time معرفی شده و برای فیلم One Battle After Another نامزد گلدنگلوب شده است، در گفتوگو با این مجله درباره تأثیر هوش مصنوعی بر سینما صحبت کرد؛ تأثیری که میتواند هم مثبت باشد و هم منفی.
او گفت: «هوش مصنوعی میتواند ابزار خوبی برای یک فیلمساز جوان باشد تا چیزهایی خلق کند که قبلاً ندیدهایم. اما هر چیزی که قرار است واقعاً “هنر” نام بگیرد باید از انسان سرچشمه بگیرد. وگرنه… همین آهنگهای ترکیبی را شنیدهاید که فوقالعادهاند و میگویید: “وای، انگار مایکل جکسون دارد سبک The Weeknd میخواند” یا “این مثل آهنگ Bonita Applebum گروه A Tribe Called Quest است، اما با صدای سولگونه شبیه ال گرین.” و واقعاً هم عالیاند. اما فقط ۱۵ دقیقه معروف میشوند و بعد در دریای آشغالهای اینترنت گم میشوند. هیچ پایهای ندارند، هیچ انسانیّتی در آنها نیست؛ هرچقدر هم که هوشمندانه باشند.»
دیکاپریو همچنین درباره آینده سینما گفت: «فکر میکردم که شوکهکنندهترین اتفاق بعدی در سینما چه خواهد بود؟ چون کارهای زیادی انجام شده که مرزها را جابهجا کرده، و کارگردانهای امروز فوقالعادهاند و کارهای متنوعی انجام میدهند. پس قدم بعدی چیست؟ چه چیزی قرار است واقعاً تماشاگر را تکان بدهد؟»
در حالی که بسیاری از فعالان صنعت سرگرمی نگران جایگاه خود در عصر هوش مصنوعی هستند، شخصیتهای برجستهای مثل گیرمو دلتورو، سلین سونگ و دنی ویلنوو با تکنولوژی هوش مصنوعی مخالفت کرده و گفتهاند جایی در فرآیند فیلمسازی ندارد. برخی دیگر مانند جیمز کامرون قبول دارند که هوش مصنوعی میتواند هزینه جلوههای ویژه را کاهش دهد، اما همچنان باور دارند که هنرِ ساخته دست انسان جایگزینی ندارد.
جیمز کامرون گفت: «چیزی که هوش مصنوعی مولد نمیتواند انجام دهد، خلق چیزی کاملاً جدید است. مدلهای هوش مصنوعی فقط بر اساس چیزهایی که قبلاً بوده آموزش میبینند. نتیجه شبیه ترکیبی از همه هنر و تجربه انسانی است که داخل یک مخلوطکن ریخته شده. اما چیزی که کم دارد، همان تجربه منحصربهفرد یک فیلمنامهنویس، یا ویژگیهای خاص یک بازیگر است.»
